Fakta om uddannelsen

STU -den særlig tilrettelagte ungdomsuddannelse, er et 3-årigt uddannelsesforløb hvor unge med særlige behov kan udvikle deres personlige, sociale og faglige kompetencer.

Læs mere om STU: vejledning af unge med særlige behov

UDDANNELSEN

Vi tilbyder et treårigt forløb, hvor der er fokus på personlig, social og faglig udvikling. Det grundlæggende i vores tilbud er muligheden for at udvikle sig gennem praktisk undervisning på vores værksteder kombineret med den faglige undervisning på skolen. Der er gennem hele uddannelsen fokus på, at der er sammenhæng i de unges liv og hverdag.
Tilbuddet er individuelt tilrettelagt og der tages derfor hensyn til hvert enkelte elevs behov og ønsker.

Hos os starter STU-uddannelsen altid med et afklaringsforløb.

Uddannelsesforløbet.

Opstartsmøde Afklaringsforløb     1. år            2. år            3. år
Udslusning
ca. 1 måned
før opstart.
12 uger. 9 mdr. 12 mdr. 9 mdr. 3 mdr.


Første år
Efter afklaringsforløbet starter STU’ens første år. Dette år bruger vores elever til at undersøge og afprøve de forskellige værkstedslinjer, så de kan blive nærmere afklaret med, hvilke erhverv de kan se sig selv indenfor.
Som udgangspunkt lægges der på værkstederne megen vægt på at kunne passe en arbejdsplads’ rytme og kultur. På vores værksteder arbejder der både pædagogisk personale, men også andre unge, som har fået job på de socialøkonomiske virksomheder, hvor vores værksteder er placeret. Det første år er også det, vi på skolen bruger til at lære vores elever, hvad det vil sige at gå på en ungdomsuddannelse. Her arbejder vi både med skolefagene, men også med hvad det vil sige at blive voksen og alle de glæder og udfordringer, som følger med.

Andet år
På andet år har vores elever som regel fået en ide om, om de kan se sig indenfor de grønne fag, håndværksfagene eller servicefagene. Fokus på værkstederne bliver derfor at klæde eleverne bedst muligt på, inden de føres ud i en ekstern praktik. Dette indebærer at få viden om de forskellige arbejdsopgaver og redskaber man bruger, men også at lære om selvstændighed, effektivitet og kvalitet i arbejdet. På skolen arbejdes der fortsat med elevernes personlige, sociale og faglige mål, hvor vi med det nu øgede kendskab til eleverne både kan arbejde målrettet mod et godt og sundt voksenliv.

Tredje år
På det sidste STU-år begynder vi at forberede vores elever til livet efter os. Fokus på skolen bliver særligt selvstændighed og ansvar. Vores tredje års elever bliver tildelt titlen “Gode Rollemodeller” og få et særligt ansvar for at hjælpe nye elever med at lære dagligdagen på skolen at kende.
På tredje år vil de fleste af vores elever enten allerede have etableret eksterne praktikker, eller påbegyndes arbejdet med at finde en. Vi påtager os ansvaret for at tage kontakt, indgå aftaler, opfølgning, koordinering mm.
I løbet af året skal vi sammen med hver enkelt elev finde den retning, som eleven skal gå, når året afsluttes. Nogle af vores elever tager på videreuddannelse, nogle bliver i samarbejde med kommunen afklaret til et fleksjob, og nogle vil få tildelt førtidspension.

Tre måneder inden året er afsluttet vil der blive afholdt et udslusningsmøde, hvor vi sammen med de relevante rådgivere lægger en plan for nøjagtigt, hvad der skal ske, når STU’en slutter, så alle har noget at stå op til efter endt uddannelse.